«Δυο πράγματα είναι άπειρα: η ανθρώπινη βλακεία και το σύμπαν. Και για το σύμπαν δεν είμαι και τόσο σίγουρος»
Albert Einstein
Κοιτάζοντας τους φρενιτιώδεις πανηγυρισμούς των οπαδών του κυβερνώντος κόμματος όταν ανακοινώθηκαν τα exit polls το βράδυ της 16ης Σεπτεμβρίου, αναρωτήθηκα αν όλοι αυτοί που χόρευαν μεθυσμένοι από χαρά, κουνώντας το κομματικό λάβαρο, έχουν κάποιο άμεσο συμφέρον από την εκλογή της ΝΔ. Αν έχουν «από κοντά» κάποιο στέλεχός της στο οποίο μπορούν να στηριχτούν αργότερα για κάποια υπόθεση που τους απασχολεί ή αν συγγενικό τους πρόσωπο έβαλε υποψηφιότητα με τη ΝΔ και κατά συνέπεια πρέπει να στηρίζουν σθεναρά το κόμμα. Πώς αλλιώς να εξηγήσω λογικά τις αντιδράσεις αυτές οι οποίες δικαιολογούνται μόνο σε κατάσταση μεταπολίτευσης (το ενδεχόμενο να πανηγυρίζουν λόγω της γιορτής της δημοκρατίας [?] το είχα απορρίψει από την αρχή).
Αναγνώρισα ανάμεσα τους πρόσωπα γνωστά που όταν τα συναντάς (εκτός κομματικού πλαισίου) καλοπροαίρετα χαιρετούν αν και μετά βίας ακούγεται το «καλημέρα» από τα χείλη τους λόγω της υπερβολικής συστολής τους. Όταν θυμήθηκα δε τη ρήση του Paul Eldridge -ότι δηλαδή «οι άνθρωποι είναι έτοιμοι να πεθάνουν για μια ιδέα, αρκεί να μην είναι πολύ ξεκάθαρη»*- κατέληξα ότι είναι το γεγονός ότι ανήκουν σε κάποιο ομάδα, (κόμμα, παράταξη ή δόγμα) που μεταμορφώνει τα άτομα αυτά από πολίτες που έχουν ή τείνουν να αποκτήσουν -στη χειρότερη περίπτωση- αυτό που ονομάζεται «κοινή λογική», σε υπνωτισμένα καθοδηγούμενα ζόμπι εντεταγμένα σε ένα χώρο τον οποίο τις περισσότερες φορές δεν αγαπούν (τι ν' αγαπήσεις π.χ. σε ένα κόμμα - είναι ένα όργανο εξουσίας. Αχ Νικόδημε!).
Και να! αμέσως η λέξη-κλειδί (ανήκω) η οποία μεταξύ άλλων συμβολίζει και την απεριόριστη θέληση για κοινωνικοποίηση του ανθρώπου - απανταχού και ανέκαθεν.
Υποχείριο των παθών του στις περισσότερες περιπτώσεις ο άνθρωπος υποκύπτει και στο τέλος «πρέπει» κάπου να ενταχθεί και να ενστερνιστεί τις ιδέες κάποιου –ισμού (ο Τρόττερ υποστηρίζει ότι το ένστικτο της αγέλης είναι ένα από τα αρχαιότερα ένστικτα μαζί μ’ αυτό της θρέψης και της αυτοσυντήρησης), να είναι μέλος μίας ομάδας, μιας «αγέλης» και να αυτοεπιβεβαιώνεται μέσω του πλήθους της ομάδας, παρόλα τα αρνητικά στοιχεία που ενδέχεται να έχει (και πάντα έχει) η ομάδα αυτή. Και το χειρότερο είναι ότι με την πάροδο του χρόνου βρίσκει ηλίθια επιχειρήματα για να υποστηρίξει τις ιδέες και τα πιστεύω της ιδεολογίας ή του δόγματος στο οποίο ανήκει.
Το θέμα γίνεται μάλλον πολύπλοκο όταν εισάγεται και παράμετρος της υπερβολής, και ενώ το άτομο ψάχνει να βρει το στοιχείο που το εκφράζει και του ανήκει μέσα στο σύνολο για να προσπαθήσει να το κατακτήσει, καταλήγει να καθοδηγείται και να ανήκει πλέον σε κάποιους / κάτι άλλο χάνοντας την πνευματική του ελευθερία (ή ότι είχε απομείνει απ’ αυτή) χωρίς να το αντιληφθεί. Εξάλλου οι παρωπίδες δεν αργούν και πολύ να φορεθούν όταν το άτομο είναι ανασφαλές. Προσωπική προτροπή: αν σας πουν «τα στρατόπεδα χωρίστηκαν, πρέπει να διαλέξετε κάποιο» απαντήστε: «είμαι αντιμιλιταριστής»
* Σήμερα η ιδέα είναι ξεκάθαρη, αλλά είναι και διαχρονική και πάντα επίκαιρη: το χρήμα. Ολοι αυτοί έχουν λεφτά αισθήματα
(Στην πάνω φώτο, το σύνθημα μπορεί να αντιστραφεί: "Θάνατος στην Ορθοδοξία". Οπως προτιμάτε...
Στην κάτω φωτο, τα παιδιά απ' το Κόμμα)
5 σχόλια:
«Αλίμονο στη χώρα που έχει ανάγκη από ήρωες» (Μπέρτολτ Μπρεχτ).
Τα ιδανικά, ο φανατισμός, η προγονολατρία και η πατριδολαγνεία προσιδιάζουν σε φτωχούς λαούς και άτομα χαμηλής αυτοεκτίμησης τα οποία για να αντισταθμίσουν την πείνα τους, ή την πνευματική τους ένδεια, καταφεύγουν στις φτερούγες της μαμάς πατρίδας, στην αγκαλιά του καλού πατερούλη-Θεούλη, στην θαλπωρή ενός εξιδανικευμένου παρελθόντος (η φυγή προς τα πίσω συμβολίζει την βρεφική-παιδική ανέμελη ηλικία ώστε να ξεχστεί η σκληρή πραγματικότητα) νιώθοντας έτσι μια σιγουριά, ως ενήλικα μωρά ουδέποτε απογαλακτισθέντα. Απλώς το φροϋδικό πρότυπο μπαμπάς-μαμά αντικαθίσταται από συλλογικές "βεβαιότητες": ο Θεός είναι ο Απόλυτος πατέρας, και η πατρίδα η Απόλυτη μητέρα.
Αλίμονο σε αυτόν που θα τολμήσει να ταρακουνήσει αυτές τις "βεβαιότητες", αυτά τα αξιώματα, αυτά τα θέσφατα.
Το "Έθνος" και ο "Θεός" είναι αυταπόδεικτες αξίες και όποιος δεν τις αποδέχεται είναι επικίνδυνος, ή όπως λέει ο λαός, "δεν έχει τον Θεό του".
doctor
Θα δανειστώ ένα απόσπασμα από το Β. Ραφαηλίδη:
"Όπως όλα τα ζώα, έτσι και το ζώον άνθρωπος σκοτώνει μόνο για την τροφή του. Κι αν στους ιστορικούς χρόνους φαίνεται να σκοτώνει και για ιδέες ή υψηλά ιδανικά, αυτό συμβαίνει γιατί δύσκολα μπορούμε να καταλάβουμε πως στο βάθος μιας υψηλής ιδέας κρύβεται πάντα η επιθυμία για καλύτερη ζωή. Και καλύτερη ζωή χωρίς καλύτερη τροφή είναι απολύτως αδύνατη. [...] Συνεπώς όταν πολεμούμε είτε για το βασιλιά, είτε για τη πατρίδα, είτε για το σοσιαλισμό ή όποιο άλλο ιδανικό, πολεμούμε πάντα και σ'όλες τις περιπτώσεις για τη μάσα, κι ας μη το καταλαβαίνουμε, ή ας κάνουμε πως δε το καταλαβαίνουμε, προκειμένου να φανούμε "ανώτεροι άνθρωποι", που δε σκοτώνονται για τη μάσα σαν τα ζώα..."
doc
Συμφωνώ απόλυτα. Το Εθνος και ο Θεός αποτελούν (σύμφωνα με τον Καστοριάδη) σημασίες οι οποίες προσανατολίζουν τις αξίες και τη δραστηριότητα των ατόμων της κοινωνίας, οι οποίες θεσπίστηκαν από την ίδια την κοινωνία και οι οποίες με κανένα τρόπο δεν μπορούν να στηριχθούν να δικαιολογηθούν ή να αναιρεθούν λογικά. Και είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να ξεφύγει κανείς από το τρόπο σκέψης του κατεστημένου συστήματος μιας κοινωνίας (βάση του οποίου αποτελούν μεταξύ άλλων και οι σημασίες αυτές) και να σκεφτεί διαφορετικά απ' ότι σκέφτεται π.χ. η πλειοψηφία, η Εκκλησία, οι γονείς κτλ. (τους λόγους τους γράφεις)
Η φράση δε "δεν έχει τον Θεό του", (η οποία συγγενεύει με το "αν δεν υπήρχε Θεός όλα θα ήταν επιτρεπτά" του Ντοστογιέφσκι) αποδεικνύει τα παραπάνω και λέγεται για κάποιον ο οποίος δε συμβαδίζει, αμφισβητεί ή αντιμάχεται τις θεσπισμένες φαντασιακές σημασίες της κοινωνίας.
Eva
Πράγματι ισχύει ότι "στο βάθος μιας υψηλής ιδέας κρύβεται πάντα η επιθυμία για καλύτερη ζωή" όμως στα άτομα που αναφέρομαι προσωπικά δε βλέπω καμία υψηλή ιδέα, (εκτός κι αν θεωρείται υψηλή ιδέα ο Δαρβινισμός) και εκτός αυτού, η νεολαία π.χ. της ΔΑΠ ή της ΠΑΣΠ που έχει ανατραφεί (στην πλειοψηφία της) μέσα στη γενική ευμάρεια, πώς φαντάζεται αυτήν την "καλύτερη ζωή" που λέει ο Ραφαηλίδης?
Ως χρήμα και ρουσφέτι? Μάλλον ψάχνουν σε λάθος κατεύθυνση.
Σήμερα ισχύει περισσότερο παρά ποτέ το "εις οιωνός άριστος αμύνεσθε για την πάρτη σας".
Ή, παραφράζοντας το Μακρυγιάννη: "ΔΕΝ είμαστε στο Εμείς, είμαστε στο Εγώ"
Πιστεύω πραγματικά ότι οι μεγάλες πολίτικές συγκεντρώσεις πλέον δεν έχουν κανένα νόημα και θα'πρεπε ίσως να καταργηθούν. Το μόνο νόημα που διακρίνω είναι η σφυγμομέτρηση και κυρίως η επίδειξη ισχύος. Πάω στοίχημα ότι μεγάλη μερίδα των συγκεντρωμένων στις πλατείες ήταν κόσμος από άκυρα χωριά που τους μάζεψαν με πούλμαν, μη σου πώ και οικονομικοί μετανάστες που τους συλλέξανε...
Όσων αφορά το βράδυ των εκλογών, μη ξεχνάμε οτι οι έλληνες αν και καυχιούνται για την άνθιση του πολιτισμού και της δημοκρατίας στη χώρα μας δίνοντας τα φώτα στον υπόλοιπο κόσμο (μόνο στους εαυτούς μας αντί να δώσουμε, τα αλλάζουμε τα φώτα), στη βάση τους είναι βαθύτατα σοβινιστές, απόδειξη οτι θεωρούν τους εαυτούς τους απόγονους του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Μέγα Αλεξάνδρου, και ο σοβινισμός πάει πακέτο με το κομπλεξισμό που πάει πακέτο με την αμάθεια... Άρα τελικά όλα είναι θέμα παιδείας. Και παιδείας αντικειμενικής και κριτικής, όχι λατρείας μύθων και παραδόσεων...
Δημοσίευση σχολίου