3 Οκτωβρίου 2007

3 σημεία

Εν αρχή ην ο Νιόνιος.

Ο Διονύσης Σαββόπουλος υπήρξε ο πρόγονος αυτού του μουσικού είδους που ονομάζουμε σήμερα «ελληνόφωνο ροκ». Οι δίσκοι "Μπάλλος" και "Βρώμικο ψωμί" που κυκλοφορούν το 1971 και 1972 αντίστοιχα δηλώνουν φανερά τις σύγχρονες δυτικές επιρροές του Νιόνιου (κυρίως απ’ τον Dylan) καθώς και την επίδραση στον καλλιτέχνη της ελληνικής και της εν γένει βαλκανικής μουσικής παράδοσης. Ως τις αρχές της δεκαετίας του 70’ είχαν ακουστεί μόνο μερικά ψήγματα από «δυτικού τύπου» ενορχηστρώσεις, (βλέπε Poll και Idols) όμως ποτέ ως τότε δεν είχε εκφραστεί σαν ξεχωριστό μουσικό είδος με δικά του χαρακτηριστικά και κοινό.
Εκτός του ότι εισάγει στην Ελλάδα - συμπράττοντας με τα Μπουρμπούλια – με τον «Μπάλλο», τον νέο τότε - για μας - ήχο με τις καινούριες ενορχηστρώσεις, τους νέους ρυθμούς και τις περίεργες δυτικότροπες κιθαριστικές συγχορδίες, φτιάχνει συγχρόνως ένα συνονθύλευμα ελληνόφωνου ροκ ήχου με στοιχεία από βαλκανικές και παραδοσιακές ελληνικές μελωδίες, ενώ είχε δημιουργήσει ήδη από το «φορτηγό» μια δική του γλώσσα (σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα των καιρών), άμεση, καίρια και συχνά θρασεία, για να την ενσωματώσει στο άρτι ανακαλυφθέν μουσικό παρακλάδι.

Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν μικρά (πολλά απ’ αυτά αξιόλογα) συγκροτήματα και δίσκοι οι οποίοι εξέφραζαν την αθώα παιδική ηλικία του ελληνόφωνου ροκ, με το χιούμορ να την καθιστά ανατρεπτικά αυτοσαρκαζόμενη και σαρκαστικά ανατρεπτική. Στα μέσα της δεκαετίας του 70’ όμως, ο Παύλος Σιδηρόπουλος (μαθητεύσας στο πλάι των Μπουρμπουλιών και του Σαββόπουλου, στο "Κύτταρο") μπαίνει δυναμικά στο προσκήνιο για να θυμίσει πως «υπάρχει στο ροκ το ελληνικό και η Κ.Δ.Ο.Α. (Κτηνώδης Δύναμη, Ογκώδης Άγνοια) που αν θελήσεις να την κοροϊδέψεις θα σου πετάξει μπουκάλι» αλλά και ότι αυτή η δύναμη συνυπάρχει με τη διανόηση, τον αθλητισμό, την πολιτική διαμαρτυρία, την κοινωνιολογία και βεβαίως με τα ναρκωτικά. Μηδενιστικό και απαισιόδοξο, τρυφερό και βίαιο, οργισμένο και ηττοπαθές το «Φλου» του Παύλου με τους Σπυριδούλα (το οποίο αποτέλεσε επιτέλους έναν καλό ελληνικό ροκ δίσκο) έρχεται το 1978 για να αποδείξει όλα τα παραπάνω.

1983: Ο Γιάννης Αγγελάκας, ο Γιώργος Καρράς, ο Μιχάλης Κανατίδης και ο Κώστας Φλωροσκούφης προβάρουν σε κάποιο υπόγειο στη Νεάπολη της Θεσσαλονίκης τα πρώτα τραγούδια τους τα οποία είναι φορτισμένα και επηρεασμένα από τη μετά-punk ατμόσφαιρα της εποχής και την έντονη τότε ζωή στους δρόμους της συμπρωτεύουσας.
Το νέο συγκρότημα που θα ονομαστεί Τρύπες και με την επιθετική μουσική του στάση και τη μαχητική στιχουργική του θεματολογία, θα πετύχει να εξελίξει μια μουσική πρόταση με ταυτότητα αναντίρρητα ροκ αλλά και με φυσιογνωμία σαφέστατα ελληνική, η οποία εξασφάλισε μεγάλη δημοσιότητα και επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους. Χαρακτηριστικά δείγματα: "Πάρτι στον 13ο όροφο" (1987) και "Το κεφάλι γεμάτο χρυσάφι" (1996).

Σήμερα, μετά τη διάλυση των Τρυπών, ο Γιάννης Αγγελάκας ο οποίος αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια στη χώρα στο χώρο της μουσικής και της στιχογραφίας, έχοντας ξεφύγει από τα στενά πλαίσια της ιδεολογίας του ελληνόφωνου ροκ (δείγμα σκεπτόμενου και ανήσυχου καλλιτέχνη), συνεχίζει τη μουσική του καριέρα σε συνεργασία με τον Νίκο Βελιώτη και το μουσικό σχήμα Επισκέπτες, μπαίνοντας σε άλλα μουσικά μονοπάτια και ερευνώντας διαφορετικά μουσικά είδη, εκδίδει δίσκους που πραγματικά πάντα έχουν κάτι καινούριο να πουν και να αφήσουν πίσω ("Ανάσες των λύκων" (2005), "Από δώ και πάνω").


Υ.Γ.
Την παρασκευή 5 Οκτωβρίου ο Γ.Αγγελάκας με τους Επισκέπτες στο Ηράκλειο για μια μόνο συναυλία.

buzz it!

8 σχόλια:

iatph2738 είπε...

H άποψη ότι δεν υπήρξε ελληνόφωνο ροκ υποστηρίζεται από πολλούς. Ωστόσο οι τρεις θεμελιωτές του κινήματος, που ανέφερε ο Κώστας, αποδεικνύουν όχι μόνο ότι υπήρξε, αλλά και ότι είχε σαν αποτέλεσμα την δημιουργία μουσικής που πολλοί από το εξωτερικό θα ζήλευαν. Το ελληνικό ροκ υπήρξε και θα υπάρχει, καθώς τριγυρίζουν ακόμα ανάμεσα μας άνθρωποι που δεν φοβούνται να ματώσουν, όπως θα έλεγε και ο Αγγελάκας. Η εξέλιξη της μουσικής δείχνει ότι το πράγμα δεν ήταν ψεύτικο. Οι καταξιωμένοι ροκάδες αντί να βολευτούν άρχισαν να πειραματίζονται ξανά και να ανακαλύπτουν καινούριες μουσικές. Πέρα από το παράδειγμα του Αγγελάκα αναφέρω τις συνεργασίες του Μ.Παπαδοπουλου (πρώην Τρυπά) με τον Θ.Παπακωνσταντινου και τον Φ.Φλωριδη. Από την ελληνική παράδοση στην jazz...

doctor είπε...

Νομίζω ότι οι "Τρύπες" ήταν οι Θεοί του ελληνικού ροκ.

Επίσης, ακόμη με μαγεύει ένα ελληνικό γκρουπ, η "Λευκή Συμφωνία" και ειδικά ο δίσκος τους "Μυστικοί Κήποι".

Και φυσικά ένα υπέροχο ελληνικό metal γκρουπ, οι Spitfire, με αγγλικό στίχο.

doctor

Unknown είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Giasafox είπε...

Γιάννη
το κίνημα της ροκ ήταν τόσο μαζικό και δυναμικό που δεν μπορούσε να μην εισχωρήσει και στην Ελλάδα έστω και καθυστερημένα. Αλλωστε κάθε συντηρητική κοινωνία ψάχνει πάντα κάποιο τρόπο για να ξεσπάσει (πριν το ροκ ήταν το σουίνγκ).
Οσο για την εξέλιξη, αυτή βασίζεται τόσο στις συγκυρίες της κάθε εποχής όσο και στη δημιουργικότητα και στις επιλογές του καλλιτέχνη.
Πραγματικά υπήρχαν αξιόλογα πρόσωπα στη ντόπια ροκ σκηνή και αυτό έχει φανεί: ξεχνάς τον Βαγγέλη Παπαθανασίου? (ο οποίος είναι επίσης γνήσιο τέκνο του ελληνόφωνου ροκ)


doc
Οι Τρύπες ήταν η μπάντα που πραγματικά έκανε τη διαφορά και δικαίωσε το κοινό της ροκ, την εποχή που είχαν περισσότερη πέραση και ήταν της μοδός η μουσική πχ του Τ.Μουσαφίρη (τον οποίο εκτιμώ επίσης). Το "μυστικοί κήποι" δεν έτυχε να το ακούσω (μπορεί να μην θυμάμαι) αλλά θα σπεύσω.

Giasafox είπε...

Η Eva είπε...

Θα ήθελα να σημειώσω οτι επίσης σημαντικό και ιδιαίτερο κεφάλαιο στην ελληνική ροκ σκηνή θεωρώ οτι ήταν τα Διάφανα Κρίνα...

"...Η ανάσα σου ήτανε η πρώτη μου πατρίδα κι η μυρωδιά σου ήταν ο πρώτος μου εθισμός. Πάει καιρός που έχω φύγει απ'τη Θήβα και περιφέρομαι σακάτης και τυφλός..."

Giasafox είπε...

Eva

Ο τελευταίος δίσκος τον Διάφανων είναι όλα τα λεφτά ("Ο γύρος της Μέρας σε 80 κόσμους")

Υ.Γ.
και 'γω ψήνομαι για τη συναυλία. Κανόνισε
:)

Dawkinson είπε...

θυμήθηκα 'τρύπες' στο 'ρόδον'...καλά που ήταν..

Giasafox είπε...

dawk

και εδώ προχτές φανταστικά ήταν.
Ολο το σύνολο.